lördag 15 september 2012

2009 Weingut Josef Leitz, Rüdesheimer Berg Schlossberg Alte Reben


Weingut Josef Leitz, med Johannes Leitz i spetsen, är en välkänd producent i Rheingau i södra Tyskland. Druvan som används är förstås riesling.  Alkoholhalt på hela 13,5%. Årgång 2009 var en riktig fin årgång i det tyska vinlandet. Jag har provat många olika sorter från ett flertal producenter och distrikt. Ju mer jag dricker av denna årgång desto mer tycker jag om den. Berg Schlossberg är mitt andra Leitz-vin som jag provar från årgång 2009. Den första var Berg Kaisersteinfels som klart kan rekommenderas. Båda vinerna har ett överkomligt pris (i jämförelse med många andra producenter i och utanför Tyskland) på 299 kr. Mycket vin för pengarna enligt mitt tycke.

Klart och skimrande i guld och ljus kola/karamell i glaset. Härlig doft av mineraler, äpple, grapefrukt, fläderblom, lime och hasselnötter.

Till fiskgratängen passar vinet utmärkt. Underbar friskhet i munnen vid första klunken. Mineraler och olika stenarter lösgörs i den starka strömmen av alkoholrikt kristalklart vatten . Frukterna, bestående av gula äpplen, mild grapefrukt, mogna päron doppar sina söta stjälkar i den välmående forsen. Det är härligt friskt, dessutom lime syrligt och ungdomligt. Ju längre ner i gommen vinet kommer ju mer tydlig syrlighet och beskhet kommer fram. Det är nog något år för tidigt att dricka nu. Saker och ting har inte hunnit smälta samman riktigt till perfektion. Det är gott, låt dig inte luras,  men potentialen att bli ännu godare finns där helt klart. Kan det vara den höga alkoholhalten som förstärker den något irriterande beskheten i avslutningsfasen måntro? Vinet blir bättre efter några timmar i öppen terräng och sista klunkarna är riktig njutning.

Leitz är en producent att rekommendera, Schlossberg 2009 är ett vin att vänta något år med, vilket är en svår konst att bemästra. Återigen så imponerar tyskarna i årgång 2009. Tummen upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar