lördag 14 april 2012

2009 Villa Giada Ajan Barbera d'Asti


Ett vin som funnits ett bra tag på Systembolaget och som jag provat först nu. På flaskan står det 2009 men på Systembolagets hemsida står det 2008. Jag går efter vad det står på flaskan och säger att det är 2009 som jag provat. Alkoholhalten ligger på 14% och priset är 129 kr. Vi befinner oss i nordvästra Italien i området Piemonte mellan kullarna Asti och Alba. Detta är ett DOCG vin vilket innebär att minst 85 % av innehållet måste komma från druvan barbera. Distriktet blev uppgraderat till DOCG år 2008.

Urläcker doft med inslag av röd och mörk frukt. Jag känner hallon, körbär och vinbär. Där är också choklad och kryddor.

I munnen mötts man av ett välbalanserat, fruktigt vin som känns varmt, lent och behagligt i munnen. Kryddigt och med en hetta i slutet som ger en lång fin eftersmak. Körsbär och hallon återkommer välbalanserat i smaken. Dessutom örter med salvia i spetsen, en bit choklad och en utomordentlig syranivå. Detta vin är som ett smidigt, välformat och färgglatt wobblerdrag för en gädda. Precis som gäddan inte bara kan låta detta exotiska inslag passera utan närmare granskning, så kan du inte bara låta flaskan stå där. Innehållet skall utforskas och smakas på, så är det bara. Ju mer du dricker desto mer intresserad blir du.

Ett riktigt utsökt vin för 129 kr som jag utan tvekan kan rekommendera. Balans, fruktighet, lenhet och kryddighet gör att detta vin springer iväg från många andra viner i samma prisklass. Utmärkt till mat dessutom. Bra gjort Italien!

Vinet kan inhandlas på Systembolaget för 129 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar