onsdag 7 mars 2012

2010 Willi Schaefer Graacher Domprobst Kabinett


I marssläppet på Systembolaget kom en ny årgång av Willi Schaefer's Graacher Domprobst Riesling Kabinett. Denna gång är det 2010 som presenteras. Alkoholhalten är på endast 7,5% och distriktet vi rör oss i är Mosel. Poäng från eRobertParker.com är 90p som också säger att vinet håller de närmsta 20 åren. Priset ligger på 169 kr.

Jag har tidigare, med glädje, provat på två olika 09:or från WS, Riesling QbA(88p) och Graacher Domprobst Spätlese(94p). Riesling QbA 2009 var ett av de bästa instegsvin med druvan riesling jag drack under 2011, så jag ser verkligen fram emot detta möte. Vinet blir druckit till en rätt med tortellini pasta, överströdd med parmaskinka och riven parmaost samt några blad färsk basilika.



Även detta vin, som så många andra vita från Tyskland, är elegant, klart och skimrande. Denna kabinett är mot det ljusgula hållet, platinaguld med en tesked ljusgrönt gurkkött. Små tilltalande pärlor i första upphällning, därefter ett rent och fint innehåll. Dofterna fortsätter i klassiskt riesling spår. Underbara gröna äpplen, citrus, mineraler, gurka, lite honung.

I munnen möts man av vin med en precis lagom, balanserad och fantastiskt uppfriskande fruktighet och syra. Inte så sött som jag kan påminna mig att 2009 Riesling QbA var, utan mer balanserat. Smaken består av äpple, gurka, mineraler och en blandning av olika nötter. Lena tanniner men med lite god beska som följer i eftersmaken. Eftersmaken ja, de första glaset ger en kort eftersmak, nästan tvärstopp. Efter någon halvtimme kommer vinet igång och successivt förlängs eftersmaken.

Återigen en tysk riesling som gör mig glad, tummen up. Vinet finns här på SB-BS (169 kr) eller på ett fåtal butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar